Hoppa till innehåll

Internationella barnboksveckan

november 9, 2014

 

Under veckan som kommer är det internationella barnboksveckan, men vad kan vi pedagoger göra med den här veckan? Hur  vi lyfta barnboken mer än vi redan gör på förskolan? Hur kan vi lyfta böckerna och på ett naturligt sätt visa för barnen att det är en speciell vecka där barnboken är i centrum?barnboksveckan

Min tanke är att man berättar för barnen redan under måndagen att det är barnbokens dag. Barnen får sedan i uppdrag att under veckan ta med sin favoritbok hemifrån och böckerna kan sedan läsas på vilan, efter vilan eller på alla lämpliga stunder som uppstår under en dag. Varje bok som läses kan skrivas upp på en lista som pedagogerna skriver tillsammans med barnen och i slutet av veckan blir det synligt hur många böcker ni har läst.

hög med böckerEftersom barnen har tagit med sig var sin bok kan det vara kul att sortera böckerna efter författare, sortera i storleksordning eller räkna boktitlar för att få in matematiken.

Det man kan göra är även att barnen får rita någonting från böckerna som ni läser. Bilderna samlas i deras egen lilla bok som kan hängas upp på väggen förskolan eller tas hem som minne från barnboksveckan. Finns den kvar på förskolan är det roligt att göra reflektion med barnen efter barnboksveckan och höra om de kommer ihåg något från böckerna som lästes.

 

Under internationella barnboksveckan tycker jag även att det hör till att vi uppmärksammar författarna som har skrivit barnböckerna vi läser. Det räcker att nämna författarna vid namn och kanske även skriva upp dem på en synlig lista för att uppmärksamma barnen på om det är samma författare som återkommer flera gånger.

En annan vinkel av barnboksveckan kan vara att vi pedagoger väljer att läsa böcker från en enda författare och gör barnen uppmärksamma på det.

Under slutet av veckan tänker jag att vi pedagoger kanske har möjlighet att göra en tipsrunda med fokus på de böcker som har lästs under veckan. En annan vinkel av veckans aktiviteter kan även vara att göra en tipsrunda om författarna för att sedan prata vidare om vad en författare är och vad en författare egentligen gör. Kan vem som helst bli författare? Kan ni göra en egen barnbok på förskolan?

Utdrag ur Läroplanen för förskolan, Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter//…// samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.

böckerbokveckan

 

 

 

 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: