Hoppa till innehåll

Ett mätprojekt med klossar, ett år senare.

maj 15, 2014

Nu har vi kommit mot slutet, nu börjar det märkas mer och mer vad vi har arbetat med under föregående terminer. Rim och ramsor, intresse för skriftspråket, ramsräkning, en-till-en principen är flera av de aktiviteter som barnen börjar använda själva i andra sammanhang nu och det känns spännande.

tegelstenarNågra tidigare aktiviteter har får nytt liv när barnen hittat gammal dokumentation som vi satte ihop tillsammans för mer än ett år sedan. Jag skrev om det i inlägget; Mätning utan standardmåtten, i november 2012

Dokumentationen visade i bilder hur vi mätte barnens längd med hjälp av stora röda pappersklossar på avdelningen. Nu blev barnen nyfikna att mäta igen, det intressanta var att barnen kunde se sin gamla bild, räkna klossarna och själva konstatera att stapeln med röda pappersklossar var högre nu och innehöll fler klossar än på de gamla bilderna. Jag tycker att det blir intressant när det blir synligt för barnen hur mycket de har vuxit sedan sist.

Utdrag ur Lpfö 98/10: Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: