Hoppa till innehåll

Visningssamling

april 6, 2014

Hej alla läsare, ser att det är fler och fler som följer Förskolebloggen här och på Facebook, känns jätte roligt. Framförallt verkar det som att tips och idéer gör skillnad för er i verksamheterna och det är det Förskolebloggen är till för!

Vi har börjat med ett projekt på förskolan för några veckor sedan, det kallar vi för visnings-samling! Ordet uppkom då barnen varje dag hade med sig saker till samlingen som de ville visa för kompisarna. Saker som barnen ville visa kunde vara allt från en gråsten, till en tallkotte, till en tandborste, till en leksaksbil, till ett gosedjur. Sakerna kom stenfrån förskolan eller hemifrån och för barnen verkade det inte spela någon roll vad de ville visa, de viktigaste var att få komma fram och visa och berätta om det man hade tagit med sig.

Tillslut ville de flesta barnen visa något och ”visandet” började dra ut på tiden och samlingen blev längre och längre. Några barn hade tillslut svårt att hålla kvar intresse och fokus, vilket var helt förståeligt, så vi skapade en visningssamling.

De barn som har något att visa följer med på en separat samling, medan de andra kompisarna som inte har något att visa kan välja att ändå följa med eller leka vidare med sitt. Visningssamlingen skapar ett bra forum att få synas och höras, bli tandborstelyssnad på och kompisarna ställer frågor till den som visar sin eller sina saker.

Efter några visningssamlingar kände jag som pedagog att vi måste ta detta längre så jag tog med läsplattan och barnen började själva ta bilder på sina föremål. Detta genererade massor med bilder så vi började skriva ut dem, fyra bilder på ett A4. Barnen klippte ut sina bilder och fick sedan en egen bok, gjord av ett färgat papper vikt på mitten som sedan innehöll fyra vita sidor där de kunde klistra in bilderna. Böckerna hängs upp på väggen för att barnen ska kunna klistra in fler bilder från kommande visningssamlingar.

Det fina med böckerna är att barnen är engagerade i sin bilder, de vill berätta och vi pedagoger skriver ned vad de berättar medan de större barnen skriver själva. Därmed har vi skapat ett projekt som bygger på barnens intressen och som skapar nyfikenhet för skriftspråket. Dessutom skapas en form av pedagogisk dokumentation då boken finns kvar och barnen kopplar tillbaka till sina gamla bilder när de klistrar in och skriver om de nya.

Utdrag ur Lpfö 98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråket samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: