Hoppa till innehåll

Blunda och lyssna

december 14, 2013

Att lyssna är starten för läs- och skrivinlärning. Så vad ska man lyssna på? Vi har arbetat i mindre grupper och barnen har blundat och lyssnat hur många kulor jag har släppt ned i skålar. Sedan har de gissat hur många det var och därefter har vi räknat kulorna tillsammans.kulor

Barnen är mellan 3 och 4 år vilket gör att jag har använt mig av 5 kulor för att det inte ska bli svårt och de tappar räkningen. Intresse och nyfikenhet bygger ju även på att man lyckas hålla räkningen tänker jag.

För att sätta igång med övningen måste barnen minst vara förtrogna med räkneramsan mellan 1-5.

Ett tips kan vara att ha en skål för varje kula, alltså fem små plastskålar till fem kulor, då det tydligt ska höras att kulan kommer ned i skålen. De får inte klirra emot varandra vilket kan vara vilseledande.

Ett annat tips är att man inte behöver använda kulor för att lyckas. Använd legobitar, små bilar, pärlor m.m. Här är det bara fantasin som sätter gränser.

För att utmana de äldre barnen finns möjlighet att skicka runt skålarna så varje barn får släppa ned kulor i skålarna medan kompisarna lyssnar.

Utdrag ur Läroplanen för förskolan, Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet samt förmåga att leka och lära. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar 

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: