Hoppa till innehåll

Youtube i undervisningen – ett problem?

oktober 27, 2013

Läste Mikael Ekströms krönika ”På kanten” i lärarnas tidning här om dagen. Inlägget, som hette ”Youtube har tagit över som vikarie” gjorde mig intresserad, bara rubriken väcker tankar!

Kortfattat handlar krönikan om att en lärare är sjuk, man kastar in en vikarie på 21 år klockan fem i åtta och hoppas att klassen ska få den undervisning de behöver.

Jag undrar precis som Ekström, varför politiker och tjänstemän pratar om lärarlegitimation och om att höja statusen på läraryrket för att sedan tillåta att vikarietillsättaren (Ekström kallar det så i sin krönika) kan ta in vem som helst från gatan som vikarie. Jag håller även med Ekström om att det är konstigt att vi lärare vill  ha högre status och högre lön men samtidigt tillåter att bli ersatta av någon som varken har utbildning eller behörighet. Man kan verkligen fråga sig vilket allvar som ligger bakom legitimationen? Man kan också fråga sig varför lärare inte sätter stopp, varför får det pågå?

youtube

Ur ett annat perspektiv har vikarietillsättaren säkert gjort sitt bästa för att få in en vikarie för att få ihop dagen.  Man kan undra vem som skulle vilja slängas in i en ny situation, träffa en stressad kollega till den sjuke läraren och få fem minuters förberedelse innan det är dags att leverera? Det krävs ganska mycket mod tänker jag. Att vikarien sedan går in och gör något helt annat är intressant och om möjligt ännu modigare. Han löper ju stor risk att kollegorna för reda på lektionens innehåll och det kan skapa problem då han just är outbildad och vikarie från gatan.

Nu verkar det ha blivit en lyckad lektion om man får tro på de elever som kom från lektionen, de fick titta på Emmy-galan på Youtube.  Mikael Ekström verkar inte helt nöjd med lektionens innehåll, utan avslutar med ”Varför är jag inte förvånad”.

emmy

Enligt mig kunde lektionen med Emmy-galan ha varit riktigt givande. Programmet handlar om något som eleverna är intresserade av, intresse föder ju nyfikenhet och lärande. Hela programmet är på engelska, vilket tränar elevernas förståelse för det engelska språket, därmed tyckte jag att vikarien gjorde något bra. Skillnaden mellan honom och en lärare kommer först nu. En lärare som använder Youtube som kanal för lärande tittar tillsammans med eleverna på ett utdrag från Emmy-galan och ger därefter uppgifter som är kopplade till läroplanen och kursplanerna. Tex:

Svenska: Skriv ett referat på vad som hände under Emmy-galan eller ett annat exempel kan vara berätta vem du tycker skulle ha vunnit och varför? Plocka ut substantiv, adjektiv eller verb ur referatet.

Matematik: Hur många kameravinklar kan du upptäcka? Hur många kameror behöver de på Emmy-galan? Hur många vinst-kategorier finns på galan, hur många olika sätt kan man sortera dem?Engelska: Översätt det svenska referatet till engelska. Ett annat exempel kan vara att lyssna en minut på en vald del av Emmy-galan och skriv ned vad de säger. De ord man inte förstår skriver man upp som glosor.

Jag ser inget problem med att använda Emmy-galan som utgångspunkt för undervisningen, så enligt mig gjorde vikarien ett intressant pedagogiskt val för att skapa nyfikenhet. Däremot är det utbildning och lärarlegitimation som är skillnaden när man ska ta nyfikenheten till ett lärande.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: