Hoppa till innehåll

Hur långt ska man gå?

oktober 22, 2013

I dagens samhälle pratar vi mycket om motion och hur viktig den är för människans välmående. Samtidigt åker många barn barnvagn till och från förskolan och på förskolan ser jag hur vi stoppar barn i barnvagnar för att hinna till de olika utflyktsmålen.

Med dagens inlägg vill jag väcka lite debatt kring rörelse och motion. I min värld behöver en ett-åring träna på att gå på olika underlag och nyfiket få titta på allt spännande på vägen. Kanske blir promenaden bara 100 meter för de minsta barnen, sen äter man en frukt, och sen går man tillbaka till förskolan.

Enligt mig kan man gå en lite längre sträcka med de lite äldre barnen, men fortfarande är det vägen som är målet och som bestämmer hur långt man hinner. Pedagogens uppgift under utflykterna är att skapa möjlighet att göra upptäckter längs vägen, lyssna nyfiket på barnens frågor, funderingar och intressen och låta dessa bygga verksamheten.

Hur fungerar det i era verksamheter? Hur gör ni när ni går på utflykt? Vagn eller inte vagn?

Tre syskon springer på väg himmel som bakgrund, ett barn pekar bortåt

Läroplanen för förskolan 98/10: Verksamheten ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barns tankar och idéer ska tas tillvara för att skapa månfald i lärandet. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: