Vilken ska bort?
Under 1970-talet visades tv-programmet Fem myror är fler än fyra elefanter. Ett uppskattat barnprogram som lärde en hel nation att läsa…sägs det. Trots att det är många år sedan programmet visades första gången finns det mycket intressant som fortfarande är aktuellt för att få barn att intressera sig för läsning, skrivning och matematik.
Vilken ska bort? handlar i första hand om sortering, men när barnen ska förklara hur de har tänkt kommer även språket in i bilden.
Ex. Lägg ut fyra kort på bordet föreställande en gris, ett lamm, en mus och en bil. Vilken ska bort? Barnen funderar och sen får alla som vill förklara hur det har tänkt. För mig är det viktigt att det är frivilligt att ge en förklaring. Några barn förstår hur det fungerar på en gång, medan andra lyssnar noga på kompisarnas förklaringar för att så småningom våga sig på en egen teori och då är det viktigt att inget är fel eller rätt, alla förklaringar är intressanta.
Läroplanen för förskolan Lpfö 98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, samt att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.
Poängen är ju också att det skall finnas flera alternativa lösningar, så att barnen tittar på det ur olika perspektiv och får lyssna på hur de andra tänker. Inget rätt eller fel svar utan beror hur man ser på det! 🙂
Hej Sara!
Ja visst är det så. Poängen är ju verkligen att utmana barnen i att de själva får komma med lösningar, ju fler lösningar desto bättre tycker jag. Att dessutom dela med sig av lösningarna till sina kompisar i dialog stärker både självkänsla, gruppkänsla och bidrar till att barnen känner sig som en tillgång för gruppen.