Hoppa till innehåll

Tidig läsförståelse med kompis-memory

mars 17, 2013

Min erfarenhet är att barn gärna tittar på bilder av sig själva, ibland hinner man inte ta en bild innan de vill se hur den blev. Jag funderade på hur man som pedagog kan ta tillvara på detta intresse och vända det till något positivt, lärorikt och lustfyllt.

Svaret blev kompis-memory, ett memory med alla kompisarna representerade med bild och namn. Själva tillverkningen är enkel, man samlar ihop en bild på varje barn i barngruppen och gör en dubblett. Min erfarenhet är att bilderna bör vara ca 4 cm hög och 3 cm bred, lagom stort för ett barn att hålla i. På baksidan av de båda bilderna, på de blanka sidorna, skrivs barnets namn. Plasta in eller laminera bilderna för att de ska hålla bättre, sen är det klart.

När spelet börjar läggs bilderna på barnen nedåt, då blir namnen synligt på ovansidan. Nu ska barnen i tur och ordning leta efter det två namn som ser likadana ut, för att kontrollera att det är samma namn vänder barnen på korten och tittar om bilderna stämmer överens. Stämmer det inte läggs korten tillbaka, men är det rätt har man fått ett par.

Jag använder spelet med barn som är mellan 3-5 år, nyfikenheten är total och de lär sig fort att jämföra och känna igen ordbilden för sitt och kompisarnas namn. När barn utmanas att jämföra och känna igen ordbilder har man som pedagog startat en tidig läsförståelse.

20130410-134834.jpg

20130410-134845.jpg

Lpfö 98/10: Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikation funktioner.

2 kommentarer leave one →
  1. Alexandra permalink
    april 3, 2013 10:07 e m

    Hej förskolebloggen,
    Tack för ett bra tips! Det ska jag göra både med mina egna barn och på förskolan.
    Jag vill bara tipsa om en av Pantomimteaterns föreställningar som jag var med min förskoleklass på, teaterföreställningen Bokstavligt. Där fick barnen med sig ett memory-spel med bokstäver som formats av ritade figurer/människor. Temat i föreställningen var just ”knäcka läskoden” tillsammans med mimskådespelarnas akrobatiska bokstäver när de gjorde bokstäverna med sina kroppar. Jag kan verkligen rekommendera föreställningen i arbetet med bokstäver och tidig bokstavsavkodning.
    Hälsn Cecilia

    • april 5, 2013 6:04 e m

      Hej!
      Va kul att du kommer använda kompis-memory. När barnen själva får välja sitter de helst med detta memory, det är så kul att se. Tack för tipset med pantomimmteatern, låter mycket intressant, ska kolla upp och ta med som förslag till mina kollegor 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: