Hoppa till innehåll

Mätning utan standardmåtten

november 27, 2012

Barnen har börjat intressera sig för längd, hur långt något är och hur högt något är.

Det hela började med att jag plockade fram ett, för barnen, nytt material, tegelstenar i kartongpapp. Detta material fanns redan när jag gick på förskolan under mitten på 1980-talet och jag hade hoppats att jag skulle slippa se det på dagens förskolor där arbetet idag handlar om att arbeta medvetet mot Läroplanens mål (Lpfö98/10).

Men jag började lyssna nyfiket när barnen intresserade sig för att stapla papperstegelstenarna ovanpå varandra och jag hörde deras frågor. Vems stapel är högst? Hur högt kan vi bygga? Hur långt kan vi bygga? Kan du hjälpa mig att lägga dit tegelstenen, jag når inte?

Det jag hörde var att barnen på eget initiativ hade börjat reflektera kring längd och höjd. Så nu spelade det ingen roll om materialet var gammalt som gatan, här gällde det att ta tillvara på tillfället. Barnen började mäta varandra genom att en kompis stod vid väggen medan de andra kompisarna staplade klossarna från golvet och upp. När barnen var nöjda med höjden på stapeln tog vi en bild med surfplattan. Utifrån bilden diskuterade barnen direkt om stapeln var för hög, för låg eller precis lika lång som kompisen på bilden.För att hinna med att dokumentera barnens tankar satte jag på videoinspelningen på surfplattan, där hade jag sedan hela diskussionen barnen emellan.

Barnen kom fram till att vissa staplar var lagom höga från början, medan andra var för höga eller för låga i förhållande till kompisen som de skulle mäta. De justerade höjden själva och vi tog en bild med surfplattan varje gång de var nöjda och sen diskuterade vi kring bilden igen. Tillsist var barnen överens om att stapeln var lika hög som den skulle.

Vi skrev ut bilderna och under tiden som barnen hjälpte till att sätta upp dem på väggen startade samtalet igen. Vem var längst och vem var kortast på bilderna? Nu började barnen räkna antalet tegelstenar som låg staplade brevid varje kompis och nu var barnen nyfikna på att skriva hur många tegelstenar höga de var. Spännande arbete fortsätter så småningom…

Lpfö98/10: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband menllan begrepp.

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: