Hoppa till innehåll

Surfplatta eller inte i förskolan

november 11, 2012

För den som arbetar i förskolan har det varit svårt att undgå diskussionen om surfplattan ska vara en del i förskolans verksamhet eller inte. Några röster som har hörts i debatten menar att barn använder mycket digital teknik i hemmet, därför borde förskolan erbjuda något annat. Barnläkare Hugo Lagercrantz menar i en intervju i SVT (3/10-12) att surfplattan fragmenterar uppmärksamheten och försämrar barnets koncentration. Han menar också att surfplattan tar tid från den spontana leken. 

Jag håller med Lagercrantz till viss del,  för så länge vi pedagoger inte är noga  med syftet med surfplattan så  fragmenteras säkert  barnens uppmärksamhet och den spontana leken får säkert mindre utrymme. Jag kan även hålla med om att förskolan måste kunna erbjuda något annat än den digitala teknik som hemmen bjuder barnen och det är där förskollärarens profession kommer in i bilden.

För mig som pedagog är surfplattan ett verktyg. Enligt mig får den aldrig bli en barnvakt utan den måste användas tillsammans med barnen i syfte att forska, inspirera skapa nyfikenhet. Enligt min erfarenhet kan surfplattan användas för att just skapa koncentration, men då måste pedagogenvara närvarande och hjälpa barnen att förstå vad det är de ser. 

I min dokumentation om bockarna Bruse, som finns här på Förskolebloggen, har jag använt surfplattan för att ta bilder och filma barnen när de spelar teater. Detta material har jag sedan använt och tittat på tillsammans med barnen för att på så sätt reflektera och komma vidare i projektet. Jag har använt surfplattan för att göra t.ex. lyssna-övningar  tillsammans med barnen, detta är i sin tur en början till läs-och-skrivinlärning.  Jag har även använt surfplattan för att stimulera turtagning och rumsuppfattning något som är viktigt för att hjälpa barnet förstå sin omvärld.

I  förskolans styrdokument står att läsa att ”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapandeprocesser som i tillämpning.” (Lpfö98/10) vilket innebär att vi pedagoger inte kan bortse från tekniken, den måste ingå i verksamheten på ett eller annat sätt, vad vi än tycker om det. Surfplattan ger många möjligheter och det viktigaste är att vi pedagoger är närvarande under processen tillsammans med barnen annars får vi inte syn på lärandet

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: