Hoppa till innehåll

Teaterprojektet Bockarna Bruse

oktober 8, 2012

För tre veckor sedan började vi arbeta med Bockarna Bruse.
20121015-114500.jpgFörsta veckan berättade jag sagan för barnen och använde kopierade figurer som komplement till berättelsen. Vi sjöng även sången om bockarna Bruse.

Ett tips är att släcka lyset i rummet och att man som vuxen klär ut sig till sagotant/farbror i ett huckle eller liknande, tänd en liten lampa precis intill där teatern ska spelas upp, det skapar mystik och spänning.

Andra veckan berättade jag sagan igen. Samma figurer användes och samma repliker. Nu började barnen härma mig och berättade sagan tillsammans med mig. När min version var klar ville barnen spela sagan. De delades upp och fick en roll var. Det fanns fyra karaktärer, lilla bocken, mellan bocken, stora bocken och trollet. Jag berättade huvudhistorien och barnen berättade replikerna.

Tredje veckan spelade jag min version för barnen, därefter delades de in i rollerna igen. De berättade huvudhistorien och sa replikerna till sina olika roller och spelar upp sagan för sina kompisar.

20121008-125330.jpg20121008-125347.jpg

Lpfö98: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga. Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp, samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

20121015-122842.jpg

Nu har barnen arbetat med Bockarna Bruse i flera veckor. Några tyckte att det började kännas lite tråkigt att spela teatern igen. När jag frågade om vi skulle använda vår surfplatta och spela in teatern blev barnen genast ivriga. Barnen spelade bockarna Bruse, med sig själva som skådespelare åtta gånger. Varje uppspel var det nya skådespelare och de andra barnen var publiken och tittade nyfiket på. Varje barn fick vara med vid flera uppspel och därmed prova olika roller.

Lpfö98: Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande som i tilläpning.

Veckan efter inspelningen av teatern bockarna Bruse tittade vi tillsammans på filmerna. Barnen var nyfikna och tittade med stort intresse. Efter att vi tittat,  satte jag igång surfplattan och spelade in när barnen och vi pedagoger samtalde om filmerna, detta för att vi pedagoger skulle koncentrera oss på samtalet och slippa skriva ner allt som barnen sa.

Barnen reflekterade kring utseendet på bockarna och trollet, man måste klä ut sig!! Vi behöver tyg, kom barnen fram till. För att veta vilket tyg vi ska ha satte barnen igång med ritningar, tygets färg verkade vara viktigt. I nästa vecka tar barnen med sig ritningarna till tyaffären som ligger i närheten av förskolan.

Lpfö98: Barn söker och erövrar kunskap genom lek,socialt samspel, utforskande  och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera.

One Comment leave one →
  1. november 8, 2012 2:58 e m

    I’d have to go along with with you one this subject. Which is not something I usually do! I enjoy reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to speak my mind!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: