Räkna köttbullar
Matematik i vardagen brukar vi i förskolan vara väldigt bra på. En sak som jag gör ofta är mattefrukt t.ex. Det innebär att man gör fruktstunden till en matematiklektion.
Det kan gå till så här: jag har flera äppelbitar, av det större slaget, framför mig och barnen. Jag frågar ett barn i taget hur många delar hen vill ha, barnet kanske svarar tio. Jag frågar hur vi ska dela på den stora äppelbiten så att den kan bli till tio bitar istället för en.
När man har gjort detta många gånger brukar barnen bli vassa på det här med bråk. Jag kan fråga hur många delar sex äppelbitar blir till om man delar alla på hälften och barnen kan svara ”tolv!” utan att behöva prova först. När man gjort något praktiskt många gånger blir det lättare att förstå det abstrakta, detta är denna övning ett bra bevis på.
Idag åt vi midsommarlunch ute med alla barn på förskolan. När jag går förbi två barn ser jag att de sitter och räknar något på sina tallrikar, de ropar ”jag har 87 stycken!” och ”jag har 84!”. Då jag tittar närmre ser jag att de suttit och delat sina köttbullar i små, små yttepyttebitar på tallriken. Det är precis sådant här som gör att man älskar sitt jobb!