Hoppa till innehåll

Instruktioner

juni 15, 2012

Det är lite extra segt här just nu för att jag är på semester. Men eftersom jag spenderar min semester med en mindre drös barn kom jag på en sak jag vill skriva om ändå, som kan vara relevant för den här bloggen: Instruktioner.

När vi ger barn instruktioner i t.ex. vardagssammanhang eller i mer styrda aktiviteter så kan det ibland te sig konstigt för oss vuxna hur svårt det kan vara att lyssna och följa de instruktioner vi ger.

Det kan röra sig om att jag varje dag måste påminna samma barn om att tvätta händerna med tvål efter toabesöket, men samma barn glömmer det varje gång. Eller så kan det vara så att jag ber ett barn ta av sig jackan, hänga den på kroken och sedan vänta på mig vid en vägg, och allt funkar förutom den där jackan som alltid tycks ligga kvar på golvet.

För att sätta mig in i barnets perspektiv brukar jag göra om situationen så att jag kan relatera till den lättare. Jag tänker t.ex. att en dataprogrammerare säger till mig att öppna ett program, gå in i menyn till höger, klicka på fliken näst längst ner och därefter öppna ett nytt fönster där jag ska skriva in en kod på tio siffror osv, osv. Dessutom måste jag komma ihåg hela instruktionen tills imorgon. Detta skulle bli en stor utmaning att komma ihåg för mig och jag skulle troligen misslyckas. Och precis så svårt tror jag att det kan vara för ett barn att ta en instruktion som för oss vuxna verkar självklar. Vi tror nog allt för ofta att barnet inte lyssnar eller är tillräckligt intresserad, men lika ofta tror jag att det är vi som har gett för svåra och långa instruktioner.

Jag har säkert skrivit förslag på övningar förut, men det har jag lyckats glömma så här kommer det ändå! Något jag brukar göra med barnen för att träna på att lyssna, koncentrera sig och ta instruktioner är några enkla övningar som man kan göra lite när som helst. Vi sitter i ring och jag säger att alla måste lyssna noga. Sen säger jag kanske till ett eller några barn att gå till en lång vägg, knacka tre gånger och sen sätta sig ned. Sen fortsätter jag så att alla barn får några uppgifter. Jag anpassar självklart instruktionerna så att alla barn kan utmanas på sin nivå och samtidigt tränas både språk och matematik då jag använder många olika begrepp och ord. Perfekt mellanaktivitet som man kan göra var som helst och nästan hur som helst.

Annons
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: