Hoppa till innehåll

Och ännu mer teater

april 24, 2012

Idag blev också en sådan där fantastisk dag då både jag och barnen lärde oss massor. Man kan kanske tro att jag överdriver allt bra vi gör tillsammans på vår förskola, men faktiskt så är de allra flesta dagar bra dagar, och varje morgon som jag åker till jobbet vill jag verkligen åka dit.

Hur som helst, idag blev det dockteater igen. Men den här gången var det jag själv som spelade upp en saga för barnen. Jag har tidigare berättat en gammal folksaga för barnen som heter ”Flickan som aldrig blev rädd” (eller egentligen är det en pojke), denna spelade jag upp idag. Den här aktiviteten krävde ungefär fem minuters förberedelse och skedde helt spontant på vår läsvila (ett tips alltså, de flesta aktiviteter kräver ju inte så mycket mer än den egna fantasin).

Barnen hjälpte mig att hitta figurer till alla karaktärer jag behövde, sen satte jag igång. Eller först frågade jag om någon kunde tänka sig att skriva ner det som jag berättade i pjäsen och om någon kunde vara fotograf. Det var inte svårt att hitta intresserade barn, som ni säkert kan tänka er. Barnen uppskattade teatern och flera barn hämtade papper och började lekskriva. När jag var klar rusade så gott som alla fram och ville spela upp egna pjäser. Så vi ägnade några timmar åt det här till slut. Barnen fortsatte skriva på papper efter papper och det fotades så många bilder att kamerans batteri till slut lade av.

I vanliga fall brukar jag introducera nya aktiviteter genom att jag själv gör dem, som den förebild man som pedagog ska vara. Men med dockteatern blev det faktiskt tvärtom, det var ju barnen som började på eget initiativ. Därför blev det intressant idag att se om barnens sätt att ta sig an teatern blev annorlunda efter att de sett mig. Det jag kunde se var att intresset föddes på nytt hos vissa och lockade andra som inte varit intresserade tidigare. Jag kunde också se att pjäserna idag var tydligare i både början, handling och slut.

Jag tror att barnen lär sig otroligt mycket genom vår stora fokus på sagor, skriven text, bilder och teater. Och idag lärde jag mig så mycket också, t.ex att när barnen dokumenterar varandra i verksamheten så ryms mycket mer. Vi pedagoger fotar och använder oss av bilder som vi ofta har en tydlig agenda med. På barnens bilder idag kunde man se barn som sprang på toa mitt i pjäsen eller hur fokus plötsligt flyttas från teatern till några bilar som står på bordet bredvid. Det blir på något sätt så mycket ärligare när det blir på barns vis.

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: