Hoppa till innehåll

Barnens projekt

april 17, 2012

Idag var en sådan där dag då både barnens och min energi och kreativitet bubblade över. Det började på läsvilan efter maten. Jag tog fram sagan om Törnrosa, som några barn skapade förra veckan, och läste den för alla.

När vi var klara ville några barn genast sätta igång med fler sagor. Jag frågade om det var några andra som var intresserade och då kastade sig alla in i projektet. För det har blivit till ett projekt. Vi började för några månader sedan, med barnens eget berättande. De plockade bilder från sagolådan eller använde flanobilder till hjälp. Sedan utvecklades det vidare till dockteater och nu skrivna sagor. Vi har hela tiden arbetat aktivt med språkstimulerande metoder och i min planering för terminen står de flesta av dessa aktiviteter med. Men! Det finns ingen finplanering eller ett uttalat sagotema, det har barnen helt styrt upp själva.

Så, under vårt samtal idag berättade jag att till den skrivna texten kan man välja att använda olika typer av bilder. Det kan vara som vi gjort tidigare, när vi fotat scener från dockteatern eller så kan man fota legofigurer, byggen och dockskåpet t. ex. Eller så letar man bilder i datorn eller ritar själv.

Några valde direkt att använda sina legobyggen med figurer till. Det blev en spännande historia om tjuvar och poliser. Jag skrev det de berättade och vi turades om med att fota scenerna.

En annan saga hade sin utgångspunkt i ett högt torn som två barn byggt. De fotade själva medan jag skrev det som berättades.

Sen blev det en till dockteater, där barnen verkligen börjar få rutin. De skrev en lista på alla som skulle vara med, gjorde biljetter och spelade upp en fantastisk teater som hette Ylvania Snövit. Jag gissar på att de blivit inspirerade av Bolibompa.

Under tiden skrev och fotade jag mig svettig, för intrigen var lång och händelserik. När jag till slut tog mig tid till att titta till barnet som satt bredvid mig i publiken, såg jag att hon tagit en träbit som fungerade som hennes kamera. När hon inte var upptagen med att fota pjäsen såg jag att hon lekskrev långa rader på ett papper. Där antar jag att det inte var Bolibompa som var den främsta förebilden, utan jag. Lärprocesserna pågår överallt och hela tiden!

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: